Plan wychowawczy
Porządek
Pracowitość i wytrwałość
Przyjaźń i koleżeństwo
Hojność
Uczciwość i szczerość
Odwaga i męstwo
Odpowiedzialność
Szacunek
Radość i optymizm
Mądrość
WRZESIEŃ
Porządek, to wartość, która nie odnosi się tylko do porządku materialnego, lecz do uporządkowania osoby: do równowagi wewnętrznej, panowania nad sobą.
Wskazówki
- utrzymuję porządek w swoim pokoju i klasie;
- dbam o higienę osobistą;
- pomagam rodzicom w porządkach w domu;
- najpierw wykonuję wszystkie obowiązki, a potem się bawię;
Motto / Motywacja
- Kiedy utrzymujemy porządek w swoim otoczeniu przyjemniej nam się pracuje i odpoczywa.
- Porządek jaki utrzymujemy wokół siebie – świadczy o nas samych.
W tym miesiącu przeczytamy między innymi:
- „Dzieci pana majstra” Zofia Rogoszówna;
- „Balsam dla duszy dziecka” Jack Canfield i Mark Hansen;
- „8+2 i ciężarówka” Anne – Cah.
PAŹDZIERNIK
Oznacza pilność i gotowość do realizacji zadań z należytym wysiłkiem i powagą (np. terminowość). Wykonanie owych zadań często wiąże się z trudem, ale towarzyszy mu przyjemność z tego, czego się dokonuje. Cierpliwość i wytrwałość w podjętej pracy skutkuje radością i osiągnięciem zamierzonego celu.
Wskazówki
- słucham uważnie nauczyciela i rodziców;
- staram się wykonać pracę od razu i rzetelnie, dbając o jej szczegóły;
- umiem zorganizować sobie czas;
- sam odrabiam zadania domowe;
- pracuję wytrwale do końca, także wtedy, gdy zajęcie przestało być ciekawe i przyjemne;
- moją pracą pomagam innym;
Motto / Motywacja
- Zanim Thomas Edison wynalazł żarówkę, wykonał ponad dziewięćset nieudanych eksperymentów.
- Jest autorem około tysiąca patentów, wynalazł również m. in. gramofon.
- Demostenes jąkał się, ale dzięki ćwiczeniu przemówień z kamieniami w ustach, stał się największym mówcą starożytnej Grecji
W tym miesiącu przeczytamy między innymi:
- „Pionierzy czyli poczet niewiarygodnie pracowitych Polaków” – Marta Dzienkiewicz;
- „Opowieści z morałem” – Dorota Zawadzka (wybrane opowiadania);
- „Żółw i zając” Jean de La Fontaine;
- Film: „Surferka z charakterem„;
LISTOPAD
Oznacza bliski i równoprawny związek pomiędzy osobami, oparty na wzajemnej sympatii, życzliwości, szczerości, zaufaniu, gotowości do pomocy oraz czerpaniu przyjemności z przebywania razem.
Wskazówki
- robię swoim przyjaciołom, kolegom, rodzeństwu i rodzicom miłe niespodzianki;
- potrafię uważnie słuchać gdy inni mówią, oraz rozmawiać o swoich potrzebach;
- dochowuję tajemnicy;
- umiem wybaczać innym;
- mówię przyjaciołom, rodzicom jacy są dla mnie ważni;
Motto / Motywacja
- „Jedyny sposób, żeby mieć przyjaciela, to być przyjacielem” – Ralph Waldo Emerson.
- Prawdziwy przyjaciel dodaje nam odwagi, pociesza nas, służy nam oparciem.
W tym miesiącu przeczytamy między innymi:
- „8+2 i ciężarówka” Anne – Cah;
- „Cudowny chłopak” Raquel Jaramillo;
GRUDZIEŃ
Oznacza bezinteresowny akt woli, poprzez który dajemy coś swojego drugiej osobie dla jej dobra lub w celu zaradzenia potrzebie, w jakiej się znalazła. Hojność wiąże się bezpośrednio z miłością i sprawiedliwością oraz wrażliwością na potrzeby innego człowieka. Altruizm jest przejawem hojności i dobroczynności. Hojność oznacza również życzliwość, uczynność i uprzejmość.
Wskazówki
- dostrzegam i reaguję na potrzeby innych ludzi (uśmiech, zainteresowanie, czas, ciepłe słowo, pomoc w wykonaniu pracy, pomoc materialną);
- reaguję na sytuacje, gdy komuś dzieje się coś złego;
- podejmuję decyzje, z czego mogę zrezygnować dla dobra innych (z zabawy, z indywidualnych korzyści, z wygranej osobistej na rzecz wyniku grupowego, z własnych planów);
- przed Świętami przynoszę dla osób potrzebujących rzeczy, które są potrzebne innym (zabawki, słodycze, jedzenie, ubrania, środki czystości);
- uczestniczę w akcjach pomocy innym (akcje charytatywne);
- pomagam stworzyć dobrą atmosferę w rodzinie, ofiarowuję rodzicom i rodzeństwu pomoc;
Motto / Motywacja
- Hojność to szczególna wartość moralna – piękno serca i charakteru.
W tym miesiącu przeczytamy między innymi:
- „Przypowieści na dobranoc” – Leonita Dorota Dąbek (wybrane opowiadania);
- Film: „Mr Indifferent”;
STYCZEŃ
Oznacza mówienie i poszanowanie prawdy, rzetelność, nieprzywłaszczanie sobie cudzej własności, stosowanie zasady bezstronności i równości praw. Szczerość i uczciwość budują nasze poczucie własnej wartości, a także zaufanie innych do nas.
Wskazówki
- zawsze mówię prawdę, nawet gdy jest dla mnie niewygodna lub wiem, że spotkają mnie przykre konsekwencje;
- nie sięgam po cudzą własność bez wiedzy i zgody właściciela;
- przyznaję się do popełnionych błędów i naprawiam wyrządzone przez siebie szkody;
Motto / Motywacja
- „Takie oto jest pierwsze przykazanie miłości: prosić tylko o to, co uczciwe i czynić tylko to, co uczciwe” – Cyceron.
W tym miesiącu przeczytamy między innymi:
- „„Dzieci Pana Majstra” – Zofia Rogoszówna;
- „Matylda” – Roald Dahl;
- „Rady nie od parady”– Małgorzata Strzałkowska;
- „Opowieści z morałem” – Dorota Zawadzka (wybrane opowiadania);
- Film: Podaj dalej;
LUTY
Oznacza to zdolność do zapanowania nad strachem, obawą; wypowiadanie i manifestowanie swoich poglądów oraz umiejętność przyznania się do popełnionego błędu.
Wskazówki
- jeżeli czegoś nie będę rozumiał- zapytam, aby wyjaśnić moje wątpliwości;
- pouczę się, porozmawiam, poznam, pobawię się z osobą z klasy, z którą nie miałem jeszcze tej możliwości lub z którą robię to rzadko;
- w czasie rozmowy z kolegą/ koleżanką, rodzicem, nauczycielem zawsze będę nawiązywał kontakt wzrokowy;
- trzymam się rozkładu dnia, dobrze wykonuję swoje zadania i obowiązki(wkładam w nie serce);
- zamiast narzekać, stawiam czoła trudnościom i rozmawiam o nich;
- dbam o aktywność fizyczną, uprawiam sport-hartuję ducha;
Motto / Motywacja
- „Odwaga to panowanie nad strachem, a nie brak strachu” – Mark Twain
W tym miesiącu przeczytamy między innymi:
- „Drużyna pani Miłki, czyli o szacunku, odwadze i innych wartościach”- G. Kasdepke
- „Najwyższa góra świata”- A. Onichimowska
- „Odwaga, czyli długi, ciemny korytarz”- M. E. Letki [w:] „12 ważnych opowieści. Polscy autorzy o wartościach”
- „Mądre bajki” Pozytywne myślenie-Agnieszka Antosiewicz
MARZEC
Oznacza rzetelne wypełnianie swoich obowiązków, dbanie o dobro i zapobieganie złu oraz gotowość do ponoszenia konsekwencji własnych decyzji. Odpowiedzialność to zdolność do podejmowania właściwych i skutecznych decyzji.
Wskazówki
- codziennie poświecę odpowiedni czas na przygotowanie się do zajęć w szkole oraz na zabawę;
- będę wcześnie chodził spać i mądrze się odżywiał;
- robię to co do mnie należy, mimo że mnie to dużo kosztuje;
- nie ulegam łatwo wpływom/komentarzom rówieśników;
- jestem twórczy – wychodzę z inicjatywą, jestem coraz bardziej samodzielny;
Motto / Motywacja
- „Wymagajcie od siebie, choćby inni od was nie wymagali” – Jan Paweł II
W tym miesiącu przeczytamy między innymi:
- „Znajomi z zerówki”- M. Musierowicz;
- „Pinokio”- C. Collodi;
- „Odpowiedzialność, czyli bardzo poważna sprawa”- I. Landan [w:] „12 ważnych opowieści. Polscy autorzy o wartościach”;
- Film: Nobody is normal;
KWIECIEŃ
Jest to grzeczność połączona z troską o uczucia i dobro drugiej osoby. Grzeczność stanowi punkt wyjścia dla szacunku. Przez grzeczność rozumiemy dobre maniery, czyli odpowiednie do sytuacji zachowanie.
Wskazówki
- używam zwrotów grzecznościowych (proszę, dziękuję, przepraszam);
- jestem punktualny;
- jestem uprzejmy, patrzę w oczy rozmówcy, przepuszczam przez drzwi, zachowuję się kulturalnie przy stole, sprzątam po sobie, używam kulturalnego języka;
- szanuję rzeczy innych osób, pytam czy mogę ich użyć, słucham innych bez przerywania, powstrzymuję się od krytykowania siebie i innych;
- nie zakłócam spokoju innym, pukam przed wejściem do ich pokoju, używam miłego tonu głosu;
Motto / Motywacja
- Każdy człowiek, który ma szacunek do siebie i innych, powinien dbać o to, by jego język określał go jako człowieka kulturalnego.
W tym miesiącu przeczytamy między innymi:
- „Brzydkie kaczątko” Hans Christian Andersen;
- „Kwoka” Jan Brzechwa;
- „Przyjaciele żyrafy – bajki o empati” J. Berendt, A. Rafczyńska;
- „8+2 i ciężarówka” Anne – Cah.
MAJ
Oznacza postawę wobec życia, zależną od nas samych. Wynika ona z umiejętności dostrzegania dobrych stron zarówno ludzi, jak i sytuacji oraz skupiania się właśnie na nich. Radość, to uczucie szczęścia, warunkiem szczęścia natomiast jest optymizm. Przejawia się on między innymi w umiejętności cieszenia się z drobiazgów oraz z tego co się ma.
Wskazówki
- każdego dnia znajduję powody do radości;
- nie zrażam się trudnościami;
- pracuję dobrze, więc jestem zadowolony;
- cieszę się z sukcesów własnych i kolegów;
- jestem wdzięczny co inni robią dla mnie;
Motto / Motywacja
- „Człowiek jest istotą stworzoną do radości, nie do smutku” – św. Jan Paweł II
- Szczęściu trzeba wyjść naprzeciw. Optymiści aktywnie poszukują przyczyny porażek, by je przezwyciężyć
W tym miesiącu przeczytamy między innymi:
- „Najwyższa góra świata” – Anna Onichimowska
- „Detektyw Pozytywka” – Grzegorz Kasdepke
- „Bajki wierszem” z kolekcji Cała Polska czyta dzieciom
- „365 krótkich opowiadań dla ducha”B. Ferrero
CZERWIEC
Oznacza celowe przyczynianie się do dobra poprzez właściwe wybory.
Wskazówki
- będę chętny do pomocy w klasie w wypełnianiu obowiązków dyżurnego oraz do pomocy koleżance/ koledze;
- podejmując różne decyzje będę kierował się dobrem drugiego człowieka i swoim;
- przygotuję prezentację mądrej osoby, która jest moim autorytetem i uzasadnię swoją wypowiedź;
Motto / Motywacja
- „Mądry człowiek nie opłakuje przegranej, lecz żywo szuka sposobu, jak wyleczyć odniesione rany” – Wiliam Szekspir
- Granica tego, co możliwe, jest w twojej głowie. Mogą cię zatrzymać tylko te ściany, które stawiasz sam.
W tym miesiącu przeczytamy między innymi:
- „Lotta z ulicy Awanturników”- A. Lindgren;
- „Mały Książe”- A. de Saint- Exupery;
- „Mądrość, czyli o zamienianiu kwaśnej cytryny w słodką lemoniadę”- R. Jędrzejewska [w:] „12 ważnych opowieści. Polscy autorzy o wartościach”
- „7 nawyków szczęśliwego dziecka” Sean Covey